Een docent had gezegd dat als je een schaar in je tas hebt zitten, dit dan ook mee gerekend kan worden als wapen?

Klopt dit? Ik snap hier echter niets van! Kan het strafbaar zijn?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik denk een wapen om papier mee aan te vallen :p

Het beste antwoord

Ja, wettelijk gezien kan een schaar een verboden wapen zijn. als de feiten en omstandigheden er op wijzen, dat het voorwerk voor niets anders bedoeld is, dan om personen te bedreigen of te verwonden. Een gewone schaar valt dan onder de categorie 4 sub 7 wapens. Dit is geregeld in de wet wapens en munitie.

Voorbeeld kan zijn, als je met een schaar op zak in het uitgaansgebied van een een stad loopt. Een schaar is op dat moment geen normaal voorwerp, om bij je te hebben.

Op school is een schaar al snel wel functioneel, echter de school kan in de schoolregels hebben opgenomen, dat je dergelijke voorwerpen niet bij je mag hebben. Bij overtreding is het echter een interne kwestie tussen de school en de scholier. De school kan dan wel maatregelen nemen tegen de scholier. Justitie niet.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je door uitgaans gebied moet om naar een vriend te moeten wel :)

Andere antwoorden (3)

Normaal gesproken niet. Maar wel als je die tas mee zou willen nemen in een vliegtuig als handbagage. Dat mag niet. Alles wat als steekwapen gebruikt zou kunnen worden mag alleen in je koffer die in het ruim gaat meegenomen worden. Zelfs een eenvoudig nagelschaartje!
Amadea
12 jaar geleden
Ja , dit kan als wapen gezien worden.
Bepaalde scharen hebben een scherpe punt, en deze zijn dan ook 'verboden' op scholen.
Meeste scholen gebruiken scharen met een ronde/stompe punt.

Dit is niet strafbaar, maar sommige scholen kunnen leerlingen hiervoor wel schorsen als de leerling al gewaarschuwd is.
Vraag voor meer informatie aan je decaan of deelschoolleider oid.

Maar qua politie zullen ze het niet meerekenen als wapen als ze er achter komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb dit al sinds kleins af aan meegekregen, vroeger zeiden ze ook nooit rennen met een schaar, en als je een schaar aan iemand geeft altijd met het handvat naar voren geven.
Nu ik nadenk was het bedoeld om de ander/jezelf niet te verwonden met de scherpe punt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ps: ik heb het over scholen wanneer ik zeg dat het als een wapen gezien kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Als jij geen kwade bedoelingen hebt, zonder bewijs van poging, dan mag dit gewoon. Een schaar is een schaar. Als ik een potlood heb word ik toch ook niet gearresteerd omdat ik het in iemands keel kan steken?..